Theme by Kran

6/15/2015

Zuzanna Orlińska - Pisklak

Tytuł: Pisklak
Autor: Zuzanna Orlińska 
Wydawnictwo: Akapit Press
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 176

Fabuła
Książka opowiada o typowych problemach nastolatków. Na początku poznajemy Klarę, główną bohaterkę, i jej psiapsiółę - Hanię. Hania to typowa płytka nastolatka, zwraca uwagę tylko na wygląd. Klara jest inna. Nasza główna bohaterka uwielbia chodzić leśnymi ścieżkami razem z Hanką. Kochają tzw. Dom wariatki,  ponieważ tam mieszkała kiedyś bardzo szalona kobieta.To stara rudera, grożąca zawaleniem.Jednak nikt nie wie, że to bardzo cenne miejsce. Pewnego dnia zauważają, że z komina leci dym, chociaż nikt od dobrych paru lat tam nie mieszka. Zaczynają myszkować po domu, i oto na co trafiły. Cyryl i Nikodem. Dwaj chłopcy, którzy chcą trafić do mamy mieszkającej w Irlandii. Tata ich zostawił, więc teraz szukają drugiego rodzica. Hania, jak to ona, uważa że Cyryl to mega ciacho, mówiąc to jej językiem. Klarze też się podoba, lecz trzyma to w tajemnicy, nie lubi sprzeciwiać się swojej przyjaciółce. Nieznani okazują się bardzo przyjaźni. Nikuś jest chory, w tym celu przyjaciółki przynoszą im potrzebne rzeczy. Na początku Cyryl to chłodny jak lód chłopiec, ale potem promienieje niczym  słońce. Nawiązują silną więź. Cała czwórka. Lecz nie wszystko jest takie kolorowe. Zaczynają się problemy, bo Damian (chłopak Hanki) jest dosyć zirytowany brakiem obecności Hani u jego boku, bowiem Hanuś praktycznie cały swój wolny czas spędza w ruderze. Rozpoczynają się kłótnie, pościg na quadach przez las... Ojej, będzie się działo. Lecz Nikodem i Cyryl też nie są bez winy. Przyniosą sporo kłopotów przyjaciółkom i ich rodzinom....
Zapomniałam dodać, że Klara ma brata. Wcześniaka. Ma na imię Piotruś. Przechodził wiele operacji. Praktycznie większość zakończyła się porażką. Muszę jeszcze dodać, że Klara mówiła do swojego taty po imieniu, czyli Kuba.
Fabule daję 5\5 pkt.

Bohaterowie
Bohaterowie byli całkiem całkiem. Do gustu przypadła mi główna bohaterka. Była wrażliwa, opiekuńcza. Martwiła się o małego pisklaczka. Natomiast najgorzej wypadła Hania, czyli przyjaciółka Klary. Była płytka i uważała, że ona może wszystko, Na szczęście Cyryl nie był taki jak Hania, co mi się spodobało :)
Bohaterom daję 4,5\5 pkt. 
"... tobie się wydaje, że jak skończysz 18 lat, od razu staniesz się dorosła. A to wcale nie jest tak. Można mieć 20 lat albo 40 i dalej być dzieckiem. Dziecko myśli: upadnę, stłukę kolano, mamusia podmucha i przejdzie. Nic złego się nie może stać. I ja też tak myślałem, bardzo długo. Pamiętam, że kiedy byłem mały, lubiłem chować się z głową pod kołdrę. Tam panowała straszna ciemność, ale zaraz wystawiałem głowę i znowu czułem się bezpiecznie. I podobnie było jak już dorosłem, ożeniłem się, urodziła mi się śliczna córeczka. Czasem działo się coś przykrego, ale zawsze wiedziałem, że można wyjąć głowę spod kołdry i już nie jest ciemno, już świeci lampa. A teraz... {..} Teraz jest inaczej. Zabrakło moich rodziców... Przeprowadziliśmy się tutaj, do ich dawnego domu... Żyje się ciężko, często brakuje pieniędzy... Piotruś urodził się chory... Nagle zrozumiałem, że jestem naprawdę dorosły. A poznałem to po tym, że już nie czuje się bezpiecznie. I nawet często zdarza się, że bardzo się boję, a nie ma jak wystawić głowy, zniknął ten złotawy, bezpieczny krąg światła. Ja... ja nie wiem, czy ty to wszystko rozumiesz?"

Oprawa graficzna
Oprawa jest ciekawa. Postać na pierwszym planie to pewnie nasza Klara. Brak zarzutów.

Oprawie daję 5\5 pkt. 

Podsumowanie
Książka jest świetna na nudne wakacje. Jeżeli nie macie planów na wole dwa miesiące, sięgnijcie po tę książkę. Przeczytałam ją w dwa dni, ale sądzę że wiernemu czytelnikowi zajmie tak z 2 godzinki. Szczerze, to zakochałam się w niej. Jest wspaniała. Dostarczyła mi dużo emocji, tak, że przez kolejny dzień nie myślałam o niczym innym. 
Ogółem wychodzi 14,5\15. 




2 komentarze:

  1. Dobra recenzja. Przeczytałam większość Twoich postów i trochę się załamałam. Nie, nie dlatego, że są złe xD
    Po prostu o praktycznie wszystkich zrecenzowanych przez Ciebie książkach nigdy nie słyszałam i dopiero teraz się nimi zainteresowałam, a ja czytam same popularne.... Eh.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponieważ ja staram się czytać mało popularne książki. O tych popularnych dużo słyszałam i chciałam wprowadzić coś nowego. Wiesz, pisanie recenzji zajmuje mi pół godziny XD

      Usuń