Theme by Kran

7/11/2015

Trylogia Igrzyska śmierci - Suzanne Collins


Hej. Czuję się fatalnie i długo się zastanawiałam, czy coś dodać, czy nie, ale gdy zobaczyłam, kiedy ostatnio napisałam recenzję, stwierdziłam, że DODAM. Przez ostatni tydzień byłam zbyt leniwa, aby czytać cokolwiek, więc zrecenzuję coś, co przeczytałam 3 lata temu. Mogę być dzisiaj trochę krytyczna, chociaż książką, którą wybrałam jest tak dobra, że raczej nie będę.

***






Tytuły: Igrzyska śmierci, W pierścieniu ognia, Kosogłos
Cykl: Igrzyska śmierci
Autor: Suzanne Collins
Wydawnictwo: Media Rodzina
Data wydania: 2012
Liczba stron: (kolejno) 352, 359, 376



W nieokreślonej przyszłości w położonym na ruinach Ameryki Północnej państwie Panem, okrutne władze co roku organizują Głodowe Igrzyska. Z każdego z 12 dystryktów, na które podzielony jest kraj, zostaje wylosowanych dwoje trybutów- chłopiec oraz dziewczyna w wieku 12-18 lat. Wybrani nastolatkowie zostają wysłani na arenę, gdzie toczą walkę na śmierć i życie.
Bohaterką i narratorką książki "Igrzyska śmierci" jest Katniss Everdeen, która wraz z matką i młodszą siostrą zamieszkuje najbiedniejszy dystrykt w Panem. Kiedy podczas dożynek, na których losowani są uczestnicy Igrzysk, wybrana zostaje siostra bohaterki- Prim, Katniss nie waha się ani chwili i zgłasza się do udziału za nią. Teraz jej celem jest tylko jedno: przeżyć.

Książka jest przeznaczona jest głównie dla nastolatków. Jest na tyle popularna, że nazwałabym ją młodzieżowym must have. "Igrzyska śmierci" są z gatunku science-fiction, którego strasznie nie lubię, a jednak mi się baaaardzo spodobały.

W prawie każdej książce znajduję jakąś postać, której nie lubię, jednak tutaj nikogo takiego nie było. Polubiłam każdego bohatera. Nie chcę się za bardzo rozpisywać, ponieważ w "Igrzyskach" jest naprawdę wiele osób wartych uwagi. Główna bohaterka jest odważna, kochająca i nieugięta- te cechy nie pasują do wrażliwych i nieśmiałych bohaterek większości młodzieżówek.

 "Niszczenie jest znacznie łatwiejsze od tworzenia."

Oprawa graficzna może nie zachwyca, ale jest ładna, prosta i minimalistyczna- podoba mi się. Na każdej okładce trylogii widnieje kosogłos- połączenie głoskułki i kosa, który jako symbol odgrywa dużą rolę w "Igrzyskach śmierci".




Książka może wydawać się kolejnym gniotem (wybaczcie :c) dla nastolatek, jednak moim zdaniem jest  powieścią dla dojrzałych czytelników, którzy zrozumieją jej problematykę. Trylogia jest bardzo wzruszająca i chwilami przerażająca.

Trochę myślałam nad tym, jakie były minusy trylogii i doszłam do wniosku, że minusów nie było. Jedyną rzeczą, do której można się przyczepić, jest język, moim zdaniem trochę za prosty. Chociaż z drugiej strony dobrze oddaje pochodzenie Katniss, która nie miała dużego wykształcenia i całe życie ludzi w dystryktach, biednych ludzi w dystryktach. Czyli minusów brak.

"Igrzyska śmierci" opisują problemy społeczeństwa Kapitolu i okrucieństwo jego jego władz. Pokazują również, jak ciężka jest miłość w trudnych czasach. Suzanne Collins opisała w książce swoją wizję przyszłości- świat zdominowany przez media.

Najbardziej w całej trylogii pokochałam ten przedstawiony świat. Może to głupie (no dobra: na pewno głupie), ale jeszcze przez rok od przeczytania trylogii, wyobrażałam sobie siebie jako trybuta, latającego z nożem po arenie........... Taa.... Nie spałam po nocach, bo myślałam o "Igrzyskach", a rano wyglądałam jak zombie.

Ech, miałam być krytyczna, a przyznaję książce 10/10. Nic na to nie poradzę. "Igrzyska śmierci" to moja ulubiona trylogia (nie że w całym swoim życiu przeczytałam tylko trzy...... iks de), a pierwsza część jest CHYBA moją ulubioną książką.

Trylogia została zekranizowana (KLIK KLIK KLIK), a druga część Kosogłosa (film została podzielony na dwie części) pojawi się już w tym roku (KLIK). Pewnie wszyscy widzieli, ale jeśli się mylę, to serdecznie zapraszam do obejrzenia (ALE PAMIĘTAJCIE: KSIĄŻKA LEPSZA!!!)




Żegnam państwa! I NIECH LOS ZAWSZE WAM SPRZYJA!

6 komentarzy:

  1. Super blog na pewni będę polecać moim czytelnikom. Jestem na nim pierwszy raz i już mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cała trylogia jest po prostu świetna :D
    https://pawelstolarski.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. ooo tak w sam raz blog dla mnie :) Zwłaszcza że recenzję piszesz naprawdę ciekawie :) Wreszcie znalazłam blog o takiej właśnie tematyce ^^ Na pewno będę wpadać częściej + Zapraszam na swoje opowiadanie: http://anotherstrorycaroline.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń