Theme by Kran

8/27/2015

Cud chłopak - R. J. Palacio

Nareszcie przeczytałam jakąś książkę, whoaaa!

***




Tytuł: Cud chłopak
Autor: R. J. Palacio
Wydawnictwo: Albatros
Data wydania: 2014
Liczba stron: 416



"Nie powiem wam, jak wyglądam. Cokolwiek sobie wyobrażacie, w rezczywistości jest pewnie gorzej."- mówi o sobie August. Jest mądrym i zabawnym dziesięciolatkiem, zwyczajny chłopak. No... prawie zywczajny. Musicie wiedzieć, że jeśli ludzie na ulicy uciekają przed Wami i nie potrafią na Was nawet SPOJRZEĆ, to nie jesteście normalni. August Pullman doskonale o tym wie. Urodził się ze zdeformowaną twarzą i większość swego krótkiego życia spędził w szpitalu. Pewnego dnia dowiaduje się o poważnej decyzji rodziców: chłopiec idzie pierwszy raz do szkoły. Spotyka się tam głównie z nietolerancją i zwyczajnym chamstwem, ale na szczęście nie należy do takich, co od razu się poddają i wytrwale walczy o swoje.

Może to dziwnie zabrzmi, ale lubię książki o "dziwakach". Schizofrenikach, sparaliżowanych i innych takich. Nie potrafię tego w żaden sposób wyjaśnić. Po prostu tak już mam. Pewnie się domyślacie, iż ta książka również przypadła mi do gustu. Racja.

Nie chcę za bardzo oceniać książek po okładkach, ale dzisiaj zrobimy wyjątek. "Cud chłopak" od razu wpadł mi w oko. Oprawa graficzna jest prosta i ładna. Koniec wypowiedzi.

Głównym bohaterem oraz narratorem pozycji jest nasz August, jednak nie tylko on opowiada nam o wszystkich wydarzeniach. Historia została przedstawiona z punktu widzenia różnych postaci: Augusta, jego siostry oraz kilku kolegów. Nagle okazuje się, że "wada" Auggie'go nie ma wpływu jedynie na niego, ale na całe otoczenie.

"Cud chłopak" jest wzruszającą książką, która pokazuje nam, jak ważna jest dobroć, odwaga, miłość i, przede wszystkim, uczy, iż inność nie jest wcale zła. A inności było tutaj całkiem sporo.

Jedynym minusem książki jest to, że mimo iż bohaterzy to małe dzieci, zachowują się jak nastolatki. Możliwe, że tylko ja odniosłam takie wrażenie, ale moim zdaniem dziesięciolatek nie powie koleżance, że jest "wyjątkowo piękna i seksowna". Takie małe spostrzeżenie.

Nie umiem nic więcej napisać o tej lekturze, jednak (możecie mi ufać!) jest naprawdę warta uwagi. Chyba po prostu sami musicie się przekonać i po nią sięgnąć.

"Cud chłopak" dostaje zasłużone 9/10.

12 komentarzy:

  1. Ja też lubię książki o dziwakach ;) Opis bardzo mi się podoba ;)

    czytanienaszymzyciem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Wpisałam na listę książek do przeczytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam tą książkę i cieszę się, że Tobie też się spodobała. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Trzymam się z daleka od książek, w których głównymi bohaterami są małe dzieci. Nie wiem czemu, chyba podświadomie się tego obawiam :) Po twojej recenzji może jednak dam szansę tej książce.

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja staram się trzymać z daleka od książek, w których głównymi bohaterkami są nastolatki, bo szczerze mam już ich dość :D

      Usuń
  5. Okładka mnie trochę odstrasza, mimo że "nie ocenia się książki po okładce". Może kiedyś sięgnę po te pozycję, ale na pewno nie w najbliższym czasie.

    http://recenzandia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odstrasza? Mnie właśnie przyciągnęła... No cóż, każdy ma swój gust xD

      Usuń
  6. Opis świetny, już od jakiegoś czasu na nią poluje! Pozdrawiam! :)
    http://ich-perspektywy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń