Theme by Kran

9/16/2015

Chce się żyć - Maciej Pieprzyca

To dość zabawne, ale zawsze się zabieram za pisanie recenzji wtedy, kiedy mam najmniej czasu...

***



Tytuł: Chce się żyć
Autor: Maciej Pieprzyca
Wydawnictwo: W.A.B
Liczba stron: 256
Data wydania: 2013



W roku 1981 rodzina Rosińskich powiększa się o jedno dziecko. Mateusz przychodzi na swiat i sprawia wrażenie normalnego i zdrowego chłopca. Do czasu postawienia poważnej diagnozy... Porażenie mózgowe. Lekarze uważają, że Mateusz będzie wiódł zupełnie bierne życie - jak roślina. Jedynie matka chłopaka twierdzi, iż jej syn wie więcej niż sądzą inni. Czasami wydaje jej się, że dziecko rozumie, co do niego mówi. Tylko się tak wydaje, zgodnie twierdzą lekarze. A co na to Mateusz? On ma zupełnie odmienne zdanie. Jest przekonany, że nie jest rośliną. Chłopiec dobrze rozwija się intelektualnie, jednak jego niesprawne ciało nie pozwala mu tego pokazać najbliższym. Mateusz jest zmuszony przez lata jedynie obserwować życie innych domowników. Codziennie patrzy jak rodzice zmagają się z problemami, a rodzeństwo dorasta i nadal ma nadzieję, że ktoś wreszcie zauważy, iż nie jest rośliną. Kilka lat później jest bardzo bliski spełnienia swojego marzenia, ale... czy mu się uda? Czy Mateusz Rosiński udowodni, że NIE JEST ROŚLINĄ?

Bardzo się cieszę, że moja mama miała tę książkę na półce, ponieważ gdybym zobaczyła ją w księgarni, na pewno od razu odwróciłabym wzrok. Okładka może nie jest odpychająca, ale mnie przeraża. Mówią, że nie należy oceniać książek po okładkach, lecz niektóre mają takie okładki, że nie sposób jest po nie sięgnąć.

Żeby nie było wątpliwości: narratorem jest właśnie sparaliżowany Mateusz. Opowiada nam o swojej rodzinie, nielicznych przyjaciołach i sytuacjach, które są jego zdaniem warte uwagi. Przedstawia nam swój punkt widzenia i sprawia, że od pierwszych stron zaczynamy darzyć go sympatią.

Nie za bardzo wiem, co o tej książce napisać. To dosyć dziwne, gdyż kiedy coś nam się podoba, powinniśmy mieć o tym wiele do powiedzenia. "Chce sie żyć" strasznie mi się podobało i mimo że czytałam książkę całkiem dawno, to pamiętam zupełnie wszystko, jednakże mam w głowie pustkę.

Książka jest wzruszająca i motywująca. Czasami bawi, ale częściej jednak smuci i zmusza do refleksji. Opowiada o dążeniu do celu, ktory jest praktycznie NIEMOŻLIWY. Poleciłabym ją każdemu, kto ma gorszy dzień. Czyta się naprawdę szybko i z wielką przyjemnością.

Wiem, że recenzja jest straszliwie krótka, ale to jest chyba jedna z tych książek, które nie potrzebują pochwał i recenzji, aby się wybronić. Wystarczy, że napiszę, iż jest genialna, a Wy sami zdecydujecie, czy Was interesuje, czy nie. Przyznaję "Chce się żyć" ocenę 9/10. I polecam. Wszystkim.

(dla antyfanów książek, którzy trafili tu przypadkiem: powstał film na podstawie książki, równiez warty uwagi)

4 komentarze:

  1. Co za zbieg okoliczności, właśnie czytam tę książkę. :) Oglądałam już film i jest naprawdę poruszający. Gorąco polecam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam tą książkę. Została mi ona polecona przez znajomą, jednak rzadko kiedy pozwalam sobie doradzać w kwestii tego co czytam. Skusiłam się na tą książkę i naprawdę nie żałuję tego. Jest ona po prost świetna. Już po kilku stronach byłam w niej zaczytana.

    http://take-a-pencil-and-draw-world-of-races.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki nie czytałam, ale oglądałam film. Zdecydowanie warto zobaczyć, bo jest bardzo wzruszający.

    OdpowiedzUsuń